Duminică, 11 Martie 2012 23:56

Recenzie de carte (1)

Evaluaţi acest articol
(1 Vot)
Agentul American. Viata mea in CIAAgentul American. Viaţa mea în C.I.A. (engleză: The American Agent. My Life in the C.I.A., St. Ermin’s Press, 2003) este o carte autobiografică, scrisă de fostul agent C.I.A. Richard "Dick" Holm, apărută la Editura All în anul 2005.

Recunosc, neştiind nimic despre carte şi despre autorul acesteia, m-am aşteptat, în mod eronat, să văd cu ochii minţii episoade asemănătoare filmelor Mission: Impossible. Totuşi, subiectul cărţii nu este plictisitor, autorul descriind detaliat perioada de aproape 40 de ani (cuprisă între anii 1960 şi 2000) în care a avut una dintre cele mai dorite şi aventuroase slujbe din lume: aceea de Agent secret al Central Intelligence Agency – pe scurt, C.I.A.
Cartea introduce cititorii în lumea spionajului internaţional al anilor ’60, atunci când lui Richard Holm aproape că i-a fost curmată viaţa de un accident aviatic petrecut în timp ce se afla într-o misiune în Congo, Africa. Atunci, Holm a suferit arsuri de gradul I şi II pe mai multe părţi ale corpului, arsuri care i-au marcat pentru totdeauna existenţa, atât în mod fizic – rămânând cu cicatrici pe faţă şi pe braţe –, cât şi psihic (acţionând în viitor cu mai multă precauţie, preferând planurile bine puse la punct în locul deciziilor impulsive).

Cu cât am înaintat în lectură, am descoperit nenumărate detalii referitoare la modul în care şi-au trăit existenţa ceilalţi. În Congo, agentului american i-a fost salvată viaţa datorită unei soluţii miraculoase; vraciul local i-a uns pielea arsă cu o cremă obţinută din plante şi venin de şarpe. Tot în Congo, pilotul celui de-al doilea avion prăbuşit în aceeaşi misiune a fost mâncat de băştinaşii congolezi, care credeau că mâncând din carnea şi organele inamicului, vor deveni mai puternici.

În Laos, trupele de tip guerilla îşi purtau raţiile de mâncare – în principal orez – legate la brâu, în săculeţe din frunze de bambus, iar în Franţa, agenţilor autohtoni care colaborau cu americanii le păsa mai mult de delicatesele culinare decât de rezolvarea misiunii încredinţate.

Ceea ce mi s-a părut deosebit de interesant – dar logic din punct de vedere al gravităţii slujbei pe care o avea – este faptul că doar soţia sa ştia adevărul despre meseria lui. Pentru fiicele sale, pentru prieteni, cunoscuţi şi amici, Richard Holm era un simplu diplomat american, care se reloca împreună cu familia timp de luni sau ani de zile acolo unde Guvernul S.U.A. avea nevoie de el: Hong Kong, Malaiezia, Franţa, Belgia şi într-un final, Langley, Virginia.

Itinerariul acesta reprezintă un portret la cald, o hartă a duşmanilor cu care s-au luptat Statele Unite după încheierea celui de-al Doilea Război Mondial: comuniştii - Războiul Rece, iar încet-încet, o dată cu intrarea în decada ’80 a secolului trecut, teroriştii musulmani.

În finalul cărţii, mi-a fost clar că Richard Holm, la fel ca şi alţi mii sau chiar sute de mii de angajaţi în slujba S.U.A. – fie că sunt agenţi secreţi, militari, fie că fac parte din Marina sau Aviaţia Americană –, suferă de acelaşi complex al acţiunii valide din punct de vedere moral: "Oare e bine ce fac?" a fost o întrebare prezentă în toate paginile autobiografiei, deşi nu scrisă negru pe alb. La fel de prezentă a fost şi justificarea la această întrebare: "O fac pentru ţară, deşi uneori nu sunt de acord, deşi uneori ştiu că situaţiile se pot rezolva altcumva".

Recomand această autobiografie tuturor iubitorilor de mister, suspans şi acţiune, tuturor celor care doresc să ştie cum a fost o părticică din lume înainte şi după căderea Cortinei Roşii.

Notă: Recenzia a fost scrisă pentru Campania vALLuntar, organizată de Editura All.
Citit 833 ori